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月揚庵_天文館本店, ドイルコレクション ドイルコレクション 商業空間 商業空間
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月揚庵_天文館本店, ドイルコレクション ドイルコレクション 商業空間 商業空間

月揚庵は鹿児島県を代表する食べ物の一つ「さつま揚げ」の専門店です。

コンセプトは、伝統的な食べ物としての印象が強いさつま揚げを、今の時代性に合わせた表現にご提供をすること。設計には、突飛な表現ではなく誠実に和の要素を展開させつつモダンに整えることが求められた。

まずファサードは、門型のフレームで外周を囲い内側にライティングすることで隣接店と差別化し、かつ独自の世界観を創出しやすくしている。また定番商品に加え、季節毎に誂えた商品もご提供することから、お客様が肌感覚的にそれを感じていただけるよう、店外から一見してわかる位置に演出スペースを用意したことも特徴の一つ。

店内のアイデンティティは、各要素のちょっとしたアレンジの集合体によるもので創出している。例えば天井の格子はフラットではなく、中央を頂点として緩やかな山形にすることで和の印象を強くするとともに、格子の連続性が店内の奥までお客様を誘導する効果も利用して設えてた。

壁面のアートもアレンジの一つとして、お店のロゴマークからヒントを得た柄の生地をオリジナルで製作し、デザインしたパネルや屏風に組み合わせて飾っている。生地は着物の帯で使われる手法で織ってあるため、清楚な印象の中にも華やかなさを併せ持った表現ができたかと思う。

総じて、シンプルでありながら印象に残るポイントを随所に鏤めたお店としてまとめられたと感じている。

種別:空間デザイン

用途:食物販

規模:81.54㎡

所在地:鹿児島県鹿児島市千日町15.4

竣工日:2012年1月7日

TSUKIAGE-AN is Japan’s traditional famous shop that process seafood called “Satsuma age”. (A deep fried fishcake).This shop locates in the center of Kagoshima-ken, Tenmonkan, which is a sightseeing spot where tourists from home and abroad gather.

The design of this shop is Japanese modern style. As for the façade, gate shaped frame surround the outer periphery. By adding some lights, it can make differentiation from the other neighboring shops and makes it easier to generate original perspective of the world.

We laid out big display space to express the four seasons, for Satsuma age’s flavor and type vary according to each seasons.

One of the characteristics of the shop’s interior design is the louver in the ceiling. Up from the middle top, slanted ceiling add up the impression of “Wa” (Japanese style). The continuity of the louver has the helpful effect of leading the customers farther into the shop.

What’s more, there are one another characteristic in this shop. You can see how “Satsuma age” are processed in the kitchen. This gives a sense of excitement. You will visually notice that very fresh sea foods are used here. All of the tables and furniture are made full sized mock-up. We carefully examined the size, height, visibility of the products in details, All are custom made and are designed for ease of use.

We used the shop’s logo as a hint to make original patterned cloth to garnish the wall surface of the displays. The materials are woven by the same technique as the kimono’s “Obi”. This will give both sophisticated and splendid impression.

クレジット: PHOTO: Satoru Umetsu / Nacasa&amp;Partners
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